Een nieuw begin: Erica James

een-nieuw-begin-2Een nieuw begin
Auteur: Erica James
Uitgever: de Kern
Bladzijden: 430
Jaar: 2010/2011

Clayton Miller maakt een rommeltje van zijn leven. Hij heeft een writer’s block en zijn carrière als comedyschrijver zit al jaren in het slop. Zijn vriendin heeft hem verlaten en woont nu samen met Claytons vroegere beste vriend, met wie hij een van de succesvolste comedyseries ooit schreef.
Als hij denkt dat hij het dieptepunt wel bereikt heeft, begaat hij een enorme stommiteit, die zulke gevolgen heeft dat hij onder een andere naam onderduikt op het platteland. In het afgelegen landhuis ontmoet hij Alice Shoemaker. Zij werkt als voice-over en heeft een vriendin beloofd dat ze wel een handje wil helpen in Cuckoo House, waar tijdelijk iemand is ingetrokken. Alice komt er algauw achter dat de ontoegankelijke man in het huis wat te verbergen heeft, eigenlijk net als zijzelf, want ook Alice is niet zonder reden terug in Cuckoo House…

Langzaam ontdooien ze beiden en ze besluiten elkaar hun levensverhaal te vertellen. Er ontstaat een mooie vriendschap en misschien zelfs meer. Maar dan ontdekt Alice dat Clayton haar vertrouwen op een vreselijke manier heeft geschonden.

Mening Natasja ster4,5

Clayton en Alice hebben beide hun portie wel gehad, en proberen ieder op hun eigen manier in Cuckoo house hun levens weer op te pakken, en nare herinneringen te vergeten.
Als Clayton na alle jacht van de journalisten zijn intrek neemt in Cuckoo house, ziet hij het allemaal niet zo zonnig meer in, dan komt hij op een wel hele vreemde maar leuke manier in contact met Alice. En veranderd er voor beide erg veel.
Dit boek is vanaf het begin alleen maar genieten, zeker de ontmoeting van Alice en Clayton, die zich toch beide anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.
Goed op gebouwd, en goed uitgewerkt, ik heb er weer van genoten.
Het laatste stuk vond ik toch wel wat rommelig, daarom een half puntje minder. Anders waren het er zeker vijf geweest. Aanrader.

Mening Marjon 10-10-2010 sterster

Note Marjon:
Het wordt tijd dat ik dit boek ga herlezen. Natasja en ik hebben aardig dezelfde smaak en meningen over boeken. In 2010 las ik nog vooral thrillers en ik zie aan mijn recensies toen dat ik romans meestal minder waardeerde. Dus ik ga binnenkort dit boek herlezen.

Mening Marjon
Erica James heeft een aantal prachtige romans geschreven. Ze heeft het talent mensen zéér menselijk en reëel neer te zetten en is daar heel direct in. Daarom houd ik van haar boeken. Haar vorige boek vond ik wat tegenvallen, te veel drama en te weinig diepgang. Maar dat overkomt elke schrijver wel eens… Een boek schrijven dat minder is. En dus kocht ik haar nieuwste boek blindelings en begon er zeer enthousiast in te lezen…
Maar het liep niet. De verteltechniek is onprettig (wat is er met de echte Erica James gebeurd?) en het verhaal is van voor naar achteren heel onwaarschijnlijk. De levens van de hoofdpersonen zijn doorspekt met drama en dan niet eens zomaar drama, maar zeer onwaarschijnlijk drama. Alles is bizar. Het verhaal, de sfeer, de mensen en hun reacties daarop. Alsof niets echt is. Het boek is wat mij betreft een grote teleurstelling, een vergroting van de indruk dat haar vorige boek al achterliet. Het is alsof Erica James niets meer weet te schrijven en haar fantasie op een onnatuurlijke manier forceert. Jammer. Heel jammer. Elk volgende boek zal ik eerst uit de bibliotheek lenen, niet kopen in ieder geval. En ik hoop zo dat de oude Erica James weer terugkomt. Want die kon pas echt schrijven.

bolklein

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

