Bakboek – Bakken zonder geraffineerde suiker: Willy Faes

bakboekBakboek
Auteur: Willy Faes
Uitgever: Aerial Media Company B.V.
Jaar: 2016
Bladzijden: 160

Taarten en cakes bakken is de laatste jaren weer helemaal in. We lusten allemaal wel eens een lekker gebakje maar we zijn ook bewuster bezig met wat we eten. We weten dat overdadig suiker gebruiken slecht is voor onze gezondheid. Vooral geraffineerde suiker is de grote boosdoener. Gelukkig bestaan er vandaag de dag voldoende alternatieven die ons de vertrouwde smaak geven zonder de nadelige gevolgen van geraffineerde suiker. Het bakboek, bakken zonder geraffineerde suiker staat vol met de klassieke bakrecepten maar aangepast zonder de geraffineerde suiker. De resultaten zijn stuk voor stuk gezonder zonder te moeten inboeten aan smaak. Met de meer dan 60 recepten kan verantwoord worden genoten van Tarte Tatin, chocoladetaart, cheesecake of heerlijke muffins. Het bakboek, bakken zonder geraffineerde suiker is ingedeeld in vijf hoofdstukken: taarten, cakes, koekjes, gebakjes en wafels & pannenkoeken. Daarnaast bevat het boek ook enkele basisrecepten voor taart- of cakedeeg met suikervervangers. Deze basisrecepten kunnen dan gebruikt worden om eigen creaties mee te maken. Genieten van taart of cake zonder geraffineerde suiker en met behoud van de vertrouwde smaak zoals we die al kennen.

Mening Marjon ster5

Er werd mij gevraagd dit boek te recenseren. Ik ben niet zo’n bakker (op broden na), maar ik nam het graag aan toen ik zag hoe mooi het boek er uitziet. Omdat ik heel bewust met gezond eten bezig ben, trok het me ook aan. Ik geef eerlijk toe dat er naar mijn smaak nog best veel suiker in de gerechten gaat. Gelukkig is het dan geen geraffineerde suiker en dat is winst. Het boek bevat van alles wat en is onderverdeeld in de hoofdstukken:

Taarten
Cakes
Koekjes
Gebakjes
Wafels & Pannenkoeken

Voordat het hoofdstuk ‘Taarten’ begint, vind je een overzicht over welke niet geraffineerde suikers er zijn en staat er een korte beschrijving bij.

Het boek ziet er prettig overzichtelijk uit; mooie rustige foto’s, de recepten bevatten niet erg veel of vreemde ingrediënten en alles lijkt makkelijk te maken.

Ik maakte scones, brownies en American Pancakes. Ik paste de recepten een beetje aan, omdat ik tarwe slecht verdraag. Ik nam er spelt voor in de plaats. En dat was goed te doen. Alles lukte en alles smaakt heerlijk.

Scones-
Scones

Brownies-
Bij gebrek aan een goede bakvorm heb ik het brownie-beslag in een vorm van beertjes gegoten. Zie hier de beer-brownies.

pancakes-
American pancakes

Voor iedereen die graag bakt is dit boek zeker een aanrader!

bolklein

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

