De vrouwen van kasteel Deverill

de vrouwen van kasteel deverillDe vrouwen van kasteel Deverill
Auteur: Santa Montefiore
Uitgever: Boekerij
Bladzijden: 448
Jaar: 2015

Op het ruige platteland van Ierland worden drie heel verschillende meisjes geboren: Kitty Deverill, de roodharige dochter van de kasteelheer van Deverill, Bridie Doyle, de dochter van de kokkin van het landgoed en Mable Deverill, Kitty’s flamboyante Engelse nichtje. Ondanks hun onderlinge verschillen is de band die groeit tijdens hun kindertijd in de idyllische omgeving van kasteel Deverill onbreekbaar. Maar hun sprookjesachtige jeugd komt in gevaar door de dreigende onafhankelijkheidsoorlog die Ierland steeds meer in zijn greep krijgt. De drie vriendinnen worden wreed uit elkaar gehaald door een diepgaand verraad en ze worden als blaadjes op de wind verschillende kanten op gevoerd. Maar één ding zal hen altijd binden: hun verlangen naar kasteel Deverill en alle herinneringen die binnen die majestueuze muren zijn opgeslagen. De vrouwen van kasteel Deverill is het eerste deel in de Deverill-saga die start in 1900 en die de levens van de familie Deverill zal volgen.

Mening Clasien ster4

Dit is het eerste deel van een trilogie over de Deverill familie. In het Ierland van 1900 volgen we drie jonge meisjes: Kitty, Bridie en Celia die allemaal een heel verschillend leven lijden. Kitty woont op het kasteel, Birdie werkt op het kasteel en Celia is het Engelse nichtje van Kitty.

Kitty en Birdie zijn ondanks het klasse verschil beste vriendinnen en delen alles met elkaar.
Ook de jongeheer Jack O’Leary gaat veel met de meiden om, wanneer ze ouder worden hunkeren ze allebei naar zijn aandacht.
Wanneer de Oorlog uitbreekt en de meiden volwassen worden zet Kitty zich in voor Ierland in een strijd om vrijheid.
Land adel, verstandshuwelijken en liefde buiten de deur zijn onderwerpen die goed aansluiten bij dit tijdsbeeld.
Arbeiders komen in opstand, arme immigreren naar Amerika.

Dit verhaal bevat natuurlijk de nodige romantiek en spannende momenten.
Het open einde maakt dat je het tweede deel over de Deverill familie wil lezen om te weten hoe het verder gaat met de drie meiden Kitty, Birdie en Celia. 4*

Mening Marjon 3-5-2015 ster5

Ik ben al een liefhebber van de boeken van Santa Montefiore vanaf het moment dat ik haar eerste boek ‘Onder de Ombuboom’ las. En sindsdien vind ik haar met elke nieuw boek nog beter schrijven. Ze groeit als auteur en het lijkt me toch moeilijk voor haar om zichzelf te overtreffen. Maar nu heeft ze dat ruimschoots gedaan!
Gaf ik haar vorige boek 5 sterren, zou ik dit boek zo 10 sterren geven, ware dat we daar niet aan doen😉. Wat is dit boek een verrassing! Santa duikt dit keer in het verleden en heeft een serieuze historische roman geschreven. Je leest over Ierland, over de Eerste Wereldoorlog, over de burgeroorlog waarin Ierland streed voor vrijheid. Kitty Deverill sloot ik al direct in mijn hart; ze is heel sterk en intelligent, maar ook heel gevoelig. Ze heeft lief maar het mag niet zo zijn. Toch blijft ze overeind en maakt ze iets van haar leven. Maar het verhaal is nog niet af. Er komen nog twee delen en ik kan alleen maar hopen dat we daar niet zo lang op hoeven te wachten.

Mijn mening van het boek ster4 11-4-2015

Weer een geweldig boek van Santa Montefiore
Als je eenmaal in het verhaal zit laat het je ook niet meer los, zoveel leugens en geheimen, het blijft je verrassen. Natuurlijk ook in dit boek weer het heerlijke spirituele gevoel.
Het verschil tussen armoede en rijkdom komt in dit boek erg goed aan de orde, en je gaat je dan zelfs afvragen waar je beter mee af bent.
Het einde vond ik erg vreemd,  dit is het eerste deel van de Deverill saga, dus ik hoop dat deel twee niet lang op zich laat wachten, want ik wil meer.

de vrouwen van kasteel deverill als de rododendron bloeit

 

bolklein

3 thoughts on “De vrouwen van kasteel Deverill

Add yours

  1. Ik las het boek 3 mei uit.

    Ik ben al een liefhebber van de boeken van Santa Montefiore vanaf het moment dat ik haar eerste boek ‘Onder de Ombuboom’ las. En sindsdien vind ik haar met elke nieuw boek nog beter schrijven. Ze groeit als auteur en het lijkt me toch moeilijk voor haar om zichzelf te overtreffen. Maar nu heeft ze dat ruimschoots gedaan!
    Gaf ik haar vorige boek 5 sterren, zou ik dit boek zo 10 sterren geven, ware dat we daar niet aan doen ;-). Wat is dit boek een verrassing! Santa duikt dit keer in het verleden en heeft een serieuze historische roman geschreven. Je leest over Ierland, over de Eerste Wereldoorlog, over de burgeroorlog waarin Ierland streed voor vrijheid. Kitty Deverill sloot ik al direct in mijn hart; ze is heel sterk en intelligent, maar ook heel gevoelig. Ze heeft lief maar het mag niet zo zijn. Toch blijft ze overeind en maakt ze iets van haar leven. Maar het verhaal is nog niet af. Er komen nog twee delen en ik kan alleen maar hopen dat we daar niet zo lang op hoeven te wachten.

    *****

    Marjon.

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

