Vederlicht: Julie Cantrell

vederlichtVederlicht
Auteur: Julie Cantrell
Uitgever: Mozaïek
Jaar: 2016
Bladzijden: 414

Als Amanda Salassi als begeleidster meegaat met het schoolreisje van haar twaalfjarige dochter Ellie, wordt haar grootste angst bewaarheid: Sarah, de beste vriendin van haar dochter, verdwijnt spoorloos in het moerasland van Louisiana. Amanda’s wereld stort binnen korte tijd volledig in. Het kost het uiterste van haar krachten om niet in de wanhoop ten onder te gaan. De niet-aflatende zoektocht naar Sarah wordt voor Amanda tegelijkertijd een persoonlijke zoektocht naar hoop en zin in tijden van ondraaglijk verdriet en verlies.

Mijn mening ster5

Ongelooflijk , wat een emoties bevat dit verhaal.
Het eerst wat in mij op komt als ik het uit heb is dan ook, hoop geloof en liefde.
Wat een prachtige dag had moeten worden, eindigt in een drama. Als alle leerlingen na het schoolreisje in de bus moeten, missen ze Sarah, de beste vriendin van Ellie.
Amanda ging als begeleidster mee, en heeft zichzelf nooit kunnen vergeven hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Ellie mist haar beste vriendin meer dan ooit, en ook zij  geeft zichzelf de schuld.
Ellie krijg het daarom vreselijk zwaar, en kan maar moeilijk tot Ellie doordringen. Ook van haar man hoeft ze geen steun te verwachten.
Je komt in een achtbaan vol verdriet, en dit gaat maar door en door.
Ook krijgen we het verhaal van Sarah tussendoor, hoe zij met deze zware tijd omgaat, en vasthoud aan haar geloof.
Je voelt in dit verhaal het verdriet, maar ook de boodschap dat je altijd moeten geloven, en hoop hebben, en de kleine dingen in het leven te waarderen.(Hier was Sarah vooral goed in)
Een verhaal om niet snel te vergeten.
Mening Clasien ster526-3-2016

Een mooi verhaal over wanhoop, hoop, verdriet, doorzettingsvermogen en moed.
Tijdens een schoolreisje verdwijnt Sarah, op twaalf jarige leeftijd, wanneer moeder Amanda haar en haar dochter Ellie slechts één moment uit het oog verliest.

“Sinds Sarah’s verdwijning lijkt het wel of we op een breuklijn wonen: om de haverklap is er een aardbeving, zonder enige waarschuwing vooraf”.

Een zoektocht volgt, iedereen helpt mee. Uiteindelijk blijven alleen Sarah’s ouders en Amanda over, ook na een jaar en een orkaan blijven ze hoop en vertrouwen houden op de terugkeer van Sarah.

Tussendoor vertelt Sarah haar verhaal, ze is meegenomen door een man en een vrouw, ondergedoken. Ze schrijft aan Musje vanaf dag één haar vriend in nood.

“Hallo Musje,
Dit veertje heb ik op die dag in New Orleans van de waarzegster gekregen. Ik heb er goed op gepast. Ze zei dat veren sterk zijn. Dat ze een heel eind kunnen buigen voordat ze breken. Dat zal ik goed onthouden. Als De Man echt gemeen is, of als ik bang ben, of als ik begin te denken dat ik nooit meer thuis zal komen. Ik zal mezelf eraan herinneren dat ik heel buigzaam ben. Hoe erg het ook wordt, ik zal nooit breken. Want ik ben sterker dan zij denken”.

Naast al deze ellende gaat het niet goed met Amanda’s huwelijk.
“Normale mensen proberen hun vrouw geen pijn te doen. Normale mensen vernietigen degene van wie ze houden niet. Dit is helemaal niet normaal”.

Je leest hoe een ieder omgaat met zijn verdriet, hoop. Meerdere thema’s komen in dit verhaal naar voren. Emotionele en/of fysieke mishandeling, tieners die lijden onder depressie en wanhoop zich verkeert vergrepen voelen, het verlies van een kind. Maar daarnaast ook het geestelijk sterk blijven onder erbarmelijke omstandigheden.

“Vederlicht is geschreven voor iedereen die zich ooit alleen, onbemind, onveilig of niet gewaardeerd gevoeld heeft”.

bolklein

One thought on “Vederlicht: Julie Cantrell

Add yours

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

