Vegadutchie: Jolijn Pelgrum

vegadutchieVegadutchie
Auteur: Jolijn Pelgrum
Uitgever: Nieuw Amsterdam
Jaar: 2015
Bladzijden: 170

Verleidelijke recepten voor een puur & gezond leven Zelfs de meest doorgewinterde vleeseters zijn blij verrast na het proeven van een brownie met zoete kokosslagroom, kerriehumus met pastinaakchips, peer & basilicum-smoothie of een kruidige linzensalade. Vegan is booming en dat komt door pioniers als Jolijn Pelgrum van Vegadutchie.nl. Met haar blog inspireert ze tienduizenden trouwe lezers om gezonder te eten en bewuste keuzes te maken. In Vegadutchie vind je vele verleidelijke foto’s, herkenbare verhalen en praktische variatietips. Het kookboek bevat zowel spannende, nieuwe recepten als bijgewerkte toppers van het blog. Jolijn laat zien dat gezond eten niet alleen heel simpel, maar vooral ontzettend leuk en lekker is. Vegadutchie is 100% vegan, 100% relaxt, 100% genieten!

Reactie van het boek door Marjon ster5

Ik eet zelden vlees, wel vis, maar ik eet dus niet veganistisch. Ik kreeg dit kookboek om te recenseren en ik vond het wel een uitdaging om er mee aan de gang te gaan. En ik moet zeggen dat het me honderd procent meeviel. Dit kookboek maakt het iemand die graag veganistisch wil eten heel makkelijk. Er staat voor ieder wat wils in. De recepten zijn niet ingewikkeld, het wordt goed uitgelegd en meestal worden er ook nog goede tips gegeven. Het boek zelf ziet er aantrekkelijk uit; het heeft een bepaalde ‘eenvoud siert’-schoonheid. Lekker rechttoe rechtaan, wat heel prettig overzichtelijk werkt. De foto’s zijn prachtig!

Het boek begint met het persoonlijke verhaal van Jolijn en daarna met wat je nu eigenlijk in je keukenkastjes moet hebben staan. Daarna volgen hoofdstukken met ontbijt, smoothies & drankjes, lunch, avondeten, toetjes & snacks en bodyrecepten. De auteur eet naast veganistisch ook glutenvrij en suikervrij, maar laat ook weten dat ze echt wel eens ‘verboden’ dingen eet. Dat geeft een bepaalde luchtigheid, dat moet kunnen als je basis maar goed is.

eet3 eet1 eet2

Vegadutchie – Avocado met zonnige tomaten Vegadutchie – geroosterde paprikasoep met pastinaak Vegadutchie – Kruidige chili met rijst

Natuurlijk maakte ik er zelf het een en ander uit en ik was heel enthousiast. Van links naar rechts zie je Avocado met zonnige tomaten, Geroosterde paprikasoep met pastinaak en Kruidige chili met rijst. Bij dit laatste recept is het de bedoeling dat je voor zilvervliesrijst kiest. Maar hoe bewust ik ook eet; mijn lijf vindt die zilvervliesrijst niet leuk, dus ik nam witte Pandanrijst. En dat bevat net zoveel lege koolhydraten als de glutenvrije pasta uit het eerste gerecht 🙂

Mijn persoonlijke conclusie is wel dat ik geen veganist ga worden. Ik blijf laveren met vis, eieren, rauwe zuivelproducten en soms (biologisch) vlees. Ik eet wel al voor 99% suiker- en glutenvrij. Maar dat weerhoudt mij er niet van van tijd tot tijd een veganistische maaltijd bereiden.

Al met al is dit boek een absolute aanrader voor elke veganist, maar ook voor iedereen die heel bewust met voeding en gezondheid bezig is.

bolklein

One thought on “Vegadutchie: Jolijn Pelgrum

Add yours

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

