Londen: Edward Rutherfurd

LondenLonden
Auteur: Edward Rutherfurd
Uitgever: De Fontein
Jaar: 1997/2015
Bladzijden: 832

Met het boek ‘Londen’ maak je een historische stedentrip vanaf de bank! Londen heeft een fascinerende ontstaansgeschiedenis, en Rutherfurd neemt de lezer mee in een geromantiseerde geschiedenis van de stad door de eeuwen heen. ‘Londen’ begint met de strijd van de Kelten tegen de Romeinen in 54 na Chr. en eindigt in onze tijd. Alle verhaallijnen zijn verbonden door vier families. Zo werkt in 251 een jong Romeins staatsburger van Keltische afkomst in Londinium als valsemunter. Van een van zijn nakomelingen wordt in 604 het leven gered door een edelvrouw. In 1357 wordt de rijke koopman Gilbert Bull samen met Geoffrey Chaucer peetvader van een vondeling, die later het leven van zijn dochter redt en daarom met haar mag trouwen. De vrouw van een van hun nakomelingen raakt door haar broers betrokken bij de huwelijksperikelen van Hendrik VIII en zo verder. Door de kleurrijke hoofdpersonen wordt de stad in elke tijdsperiode tot leven gebracht.

Reactie van het boek door Marjon ster4

Het boek begint met de woorden: ‘Vierhonderd miljoen jaar geleden’ en het eindigt in 1997, ten tijde van het schrijven het boek was dat het heden. Ik ben weliswaar in Londen geweest (lang geleden) maar helaas ken ik Londen niet echt en ik weet zeker dat dat leuker zou zijn bij het lezen van dit boek. Ik stel me voor dat Edward Rutherfurd maar eens over Amsterdam moet schrijven.
Mijn vader had en las dat boek en dropte de dikke pil daarna bij mij: Moet je lezen, echt iets voor jou ook. Maar zo’n dikke pil terwijl je zelf al een eReader hebt… Ik schoof het dus op de lange baan en toen mijn vader vorig jaar overleed had ik het nog niet gelezen. En opeens zag ik dat het als eBook te koop is. Tja, dan aarzel je niet meer. En hoewel het niet helemaal ‘mijn’ boek is, heb ik er toch van genoten. Wat een leuke opzet om een historische roman te schrijven. Rutherfurd schrijft per hoofdstuk over een ander tijdsvak, steeds verder in de tijd. Zo is het een boek met korte verhalen geworden. Wel komen in elk volgend hoofdstuk weer de nakomelingen van de hoofdstukken daarvoor voor. Bepaalde families vormen een rode lijn door de eeuwen heen, net als bepaalde uiterlijke kenmerken (witte haarlok, vliezen tussen de vingers, grote neus). De verhalen zijn romantisch maar ook spannend en uiteraard gebaseerd op het leven van die tijd. Leuk vind ik dat er vaak ook uitleg wordt gegeven aan hoe bepaalde namen zijn ontstaan. Hiermee bedoel ik familienamen, maar ook bepaalde straatnamen. Het boek leest heel toegankelijk, kent voor een roman weinig diepgang maar de historische waarde maakt veel goed. Absoluut een aanrader!

bolklein

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

