De onderkant van sneeuw: Ilse Ruijters

onderkant van sneeuwDe onderkant van sneeuw
Auteur: Ilse Ruijters
Uitgever: The House of Books
Bladzijden: 256
Jaar: 2014

Hoe ga je verder met je leven nadat je per ongeluk een meisje van drie hebt doodgereden?
Ik trapte op de rem, die ik allang niet meer onder controle had, mijn vingers klauwden in het stuur. Ik spinde in een zee van sneeuw, rond en rond en rond en rond, terwijl mijn adem stokte. Die hobbel waar ik net overheen gereden was, dat was toch niet… Dat kon toch niet… Ik durfde niet te denken wat mijn lijf al had begrepen.
Irene probeert met veel pijn en moeite de draad weer op te pakken nadat ze per ongeluk een peuter heeft doodgereden, maar het verleden achtervolgt haar: ze ontvangt een anonieme bedreiging, waarin staat dat ze nog voor het eind van het jaar zal leren hoe het voelt om je dochter te verliezen. Wie in haar omgeving probeert haar gek te maken, of is ze zélf niet meer te vertrouwen na ‘de moord’ die ze heeft gepleegd? Waar ligt de grens tussen goed en kwaad, en hoe ver ga je om je eigen dochter te redden? Irenes beklemmende strijd leidt haar tot in de diepste krochten van haar psyche, steeds verder weg van haar familie, vrienden en haar ‘oude ik’.

Reactie van het boek door Mieke ster3

Ik vind het knap dat je een boek vol kan schrijven over een jonge vrouw, die met een enorm schuldgevoel rondloopt over een ongeluk wat zij heeft veroorzaakt en waarbij een meisje van 3 jaar is dood gereden.
Haar gevoelens en gedachten zijn op een bijzondere wijze beschreven en tot op zekere hoogte leef je helemaal mee met Irene en voel je haar pijn en haar enorm groot schuldgevoel.
Het verhaal leest vlot door de prettige schrijfwijze… Wel had ik halverwege het boek zoiets van ja,ja, nu weet ik het wel! Ik had het boek 4* toebedacht totdat ik bij het plot kwam, die was voor mij over de top en ongeloofwaardig. Ik moest de laatste bladzijden opnieuw lezen of het wel goed tot mij doordrong…
Conclusie: een ontzettend goed geschreven boek, momenten van kippevel en toch is het niet helemaal mijn boek, vanwege het einde…

bolklein

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

